Gott gammalt 2016, låt mig förklara varför med hjälp av Aymarafolket

Jag har fastnat för ett tidsperspektiv som ett bergfolk i anderna i Sydamerika har. De ser inte på tiden som något som kommer mot en, eller något som ligger framför en och väntar på att få danas, gestaltas, avslöja sig. En kan alltså inte vänta på framtiden, så som jag förstår dem. Istället ser de på tiden som något som för en bakåt och utåt från sin existens, eller ja från nuet. Tänk dig att du står på den yttersta delen av ditt liv. Det du ser är det du är just nu och du kan minnas allt det du har varit. Du har ting och oting, relationer, runt omkring dig som berättar vem du är och vem du varit. Med tiden färdas du bakåt, vänd mot din livsvärld. Allt du gör blir i förhållande till vad och var du var för ett ögonblick sen. Framtiden ser du inte förens den har passerat dig, blivit till ett nu, och sedan förflutet.
 
Framtiden är inte ett plan eller en plattform vi kan hoppa på och åka iväg med/på. Nyårslöften infrias inte lätt. För det är ändå dig du har att göra med. Den personen du varit alla gångna år. Och det är det vi måste lära oss att förhålla oss till för att komma dit vi vill. Vi måste gå baklänges dit, med ögonen på människan vi var en stund sedan, ett år sedan, tre år sedan. Men det betyder absolut inte att vi måste vara samma människa i framtiden som vi är nu. Du vet att du kan svänga även om du går baklänges, springer baklänges, aldrig lika tvärt som när du springer framlänges. Vi kan styra riktningen. Och det gör vi i nuet, eller ja, alla nun. Nuet är nyckeln till framtiden. Många lika nun är starka plattformer vi kan ta spjärn mot för att forma vår framtid. Så ta vara på nuet. Ser du en chans i Nuet att göra något du hade velat göra i framtiden, gör det, för att leda in dig i den framtid du vill ha. 
 
Och därför vill jag hälsa eder alla ett Gott Gammalt 2016, precis som ni har levt det, i er livsvärld, och kom ihåg att även om det varit ett dåligt år finns det alltid goda saker att fästa sig vid och börja backa in i framtiden med. Jag tror banne mig jag ska gå baklänges vid tolvslaget för att gestalta detta tidsperspektiv. För att se den miljön och situationen jag är i med mer distans och förstå mot vilken fond det är jag pressar mig själv in i framtiden.
 
GOTT GAMMALT 2016
Allmänt | |
Upp