Dagens distans

Hej och god förmiddag alla!

Eftersom min blogg ska handla om att se saker utifrån i samhället, tänkte jag börja denna nystart med en enkel övning i distans, speciellt bra om du blir väldigt påverkad av samhället och alla dess fasoner och tankesätt.
 
Övningen går ut på att hitta så mycket som möjligt som är påhittat - påhittat av människan. Saker som människan, och speciellt människor i grupp, har kommit på och format till en konstellation.
 
Det kan typiskt handla om ideal, som ser olika ut i olika kulturer och som får oss att se på vårt utseende olika, eller vårt bagage, vår utbildning, våra livsstiler. Om de är konstiga, kanske de är kostiga här men inte där. Om de är konstiga är det någon människa någonstans som satt den etiketten på dem.
 
Det kan handla om idéer, hur ska ett hem se ut, vara indelat, hur ska en familj se ut. Hur ska man bete sig? Att äta med kvin och gaffel är något påhittat. Att gå på en viss del av vägen eller anlagda stigar är något påhittat (kanske säkrare i vissa fall).
 
Mycket av sakerna som är påhittade är delar av ett kontrollerande mönster. Och det är det jag vill att ni, om ni vill, ska få en uppfattning om och börja se. Det kan vara världens medicin.
 
Vad är påhittat? Vad var där från början?
Varsågod och börja titta.
 
Kommentera gärna :)
Kramar,
Julia
Allmänt | |
#1 - - Anonym:

Jag är "konstig" när jag leker bland vuxna, för jag är "vuxen". Folk stirrar på mig när jag leker eller tror att jag skämtar och skrattar, eller så blir de obekväma/äcklade och då blir jag obekväm och äcklad av mig själv och slutar leka. Och skäms.

Svar: Vad tråkigt att höra! Det är ju faktiskt du som har roligt, och inte dem. Om de tycker det är fel att ha roligt är det deras förlust. Jag hoppas du får vara i andra sammanhang där lek uppmuntras och där personer ler åt leken och kanske följer med på det. Kan du hitta ett sådant sammanhang tror du? Jag har gjort det, så det är absolut möjligt :)
Julia Blomberg

Upp