Påskpynta med hopp, inte död + Living Shrines

Jag fick nyligen veta av en tidning att påskfjädrar är oetiskt framställda (inte överraskande). Jag har väl tidigare i min naivitet trott att de färgglada fjädrarna varit syntetiska, men de plockas av hönsen som ofta är levande. Otrolig smärtsamt, otroligt tråkigt att vi skulle se den färdiga produkten som något glädjefyllt. Tidningsnotisen föreslog också att vi kunde pynta vårt påskris med färgade trasor från kläder, gamla lakan och dukar. Vilken bra tanke, tänkte jag. Och sedan tänkte jag på ett besök på Fotografiska muséet i Stockholm för två somrar sedan...
 
Jag och min gudmor Alejandra skulle se två tre utställningar, och påväg till dessa passerade vi en tredje: en om de ytterst heliga Living Shrines, fotograferad av Lisa Ross http://fotografiska.eu/en/utstallningar/utstallning/living-shrines/. Vi fastnade för dessa bilder och tittade på dem länge, och vi gick långsamt från den ena till den andra.
 
The Living Shrines är färgglada konstellationer som var och en står för en bön eller en önskan. De uppförs i Kinas öken av ett folk med turkisk etnicitet kallade Uyghurs. De är byggda av pinnar ("trädris"), djurskelett och andra objekt och sedan pyntade med färgglada trasor av tyg. Jättevackra, tycker jag. De ser inte mycket ut för världen, men trots sin bräcklighet berör de en ändå med en sorts stark närvaro.
 
 
 
Då tänkte jag att det vore trevligt om man istället för fjädrarna pyntar med färggranna tygstycken likt de från The Living Shrines, förenar vår ändå fina påsktradition med dessa orginella skapelser av Uyghursfolket. Istället för att pynta vårt ris med oetiskt elände och smärta och död (som sedan blivit besprutade med färgmedel), kan man pynta det med hopp och nytänk och hushållsamhet och öppenhet och påhittighet. Mycket vackrare grejer!
Du kan till och med sluta upp det hela med en tanke på en dröm du har och påminnas om den varje gång du ser riset där hemma.
 
Sök på Living Shrines på internet och låt dig inspireras. Möten och omtanke mellan människor är det vi behöver här i världen.
 
Låt påsken vara god och glad.
 
Julia
 
Allmänt | |
Upp