Svenskar sörjer med stil - eller är vi svarta hål?

Bortsett från ett par blåa jeans här och där, skulle jag säga att den svenska klädstilen är väldigt mörk och monokrom. Vi bär väldigt ofta svarta plagg, svarta tights, svarta jeans, svarta jeggins, kanske någon fin färgad blus eller t-shirt, en stor svart jacka eller kappa till. Ofta är halssdukar grå. Många bär däremot ljusblåa eller mörkblåa jeans och någon färggrannare jacka, men ofta hittar en mörka plagg på alla. 
 
Jag tänkte fråga mig, lite nyfiket spekulativt, hur det skulle kunna påverka vår energi och vårt humör... Innan jag går in på det mer vetenskapliga resonemangen, tycker jag det är lägligt att slinka in ett själsligt ett. Svart, spirituellt sett, är inte den mest upplyftande "färgen". Mörker är inte det mest upplyftande. Det har alla vi som hängt i Sverige under vintermånaderna fått känna på. 
 
För det är någonting med svarta saker som är nedstämmande. Svart uppkommer när ljus träffar en yta och nästan  allt ljus absorberas. Ljus, och då vitt ljus, som är det som kommer från solen, innehåller alla regnbågens färger. Svart absorberar alla regnbågens färger och omvandlar de till värme istället för att reflektera de ut i etern igen, så som ljusa eller vita kläder gör. 
 
Och jag tänker att det är synd att så mycket vitt regnbågsljus absorberas på grund av alla svarta plagg vi har, egentligen är väl det en minimal bråkdel av allt vitt solljus som strömmar in mot jorden under soltimmarna, men det är inte som att vi skulle vilja riskera att ha ännu mindre ljus i mörka vinter Sverige, eller? Vitt ljus stimulerar vakenhet. Jag vill vara vaken. Inte vilja gå i ide. 
 
Och fäster vi blicken på dessa snygga svarta outfits får vi ingen stimulerande energi tillbaka. Snö reflekterar allt ljus och hur glad blir en inte av snöns vithet? Jag undrar om dessa svarta outfits fungerar som svarta hål i vårt samhälle. De absorberar energi, ljusenergi. Istället för att reflektera tillbaka den. Se bara på hur upplyftande en färggrann blåsa kan vara(!!!): 
 
 
Istället kanske vi har det här: 
 
 
Likheten är slående... 

Jag vet inte hur stor skillnad det hade gjort ifall folk klädde sig mer uppiggande, men det kanske är värt en spekulativ tanke.
 
Tack för er söndagstid! 

(Jag hade roligt i alla fall ;) )
Allmänt | |
Upp