Dags för veganism

Utdrag ur min dagbok 15 juli: 
 
Vaknar kl 10 och förstår inte riktigt vad som har hänt. Glömde jag sätta på alarmet? Jag sov ju till och med med persiennerna öppna. Blir som vanligt förargad och besviken på mig själv. Jag skulle ju gå upp tidigare nu så jag kommer i fas med framtida arbete. De två känslorna förstärks när jag ser och känner min fettbelagda kropp. Jag går upp och går på toa, och känner inte för mycket annat än att lägga mig i sängen igen. Jag tar upp telefonen. Inga larm inställda. Öppnar FB och dess nyhetsflöde som jag sällen har tillgång till. Min vän Sandra Monique Bennetzen har lagt upp en inspelad video av en diskussion om veganism som sker på gatan i något engelsktalande land. Diskussionen sker mellan en som stannat för att se på videor om djurplågeri inom köttindustrin och en av aktivisterna. Det är ett koncist samtal mellan två närvarande och insiktsfulla personer. Något som slår en sträng inom mig är när aktivisten påpekar att aktivism är egentligen en förening (tänkte skriva sammanslagning först, men veganism är väl motsatsen till något som låter/är våldsamt) mellan insikt och aktion. Och som en student av humanekologi (människors påverkande av och del i naturen) var det inget av de fakta de tog upp som var nytt för mig. Tidigare har jag tillåtit mig själv att inte vara vegan för att min omgivning idkar icke-veganskt ätande, och för att jag haft andra förändringar att fokusera på, men det går upp för mig denna morgon att det är dags att på allvar börja agera på det jag lärt mig, det jag vet. Jag har ju byggt upp en sådan resurs av ilska och frustration kring mitt liv att det vore bra att använda den som handlingskraft till förändring. Och jag vet att veganism är det rätta för min integritet, för naturen, för icke-mänskliga arter, för många människors hälsa, för ett stabilt klimat och hav. Ursäkta mig, alla veganirriterad människor, men jag hittar mest argument för att bli och förbli vegan. Det handlar inte om någon fanatism.
 
Jag bifogar video min vän la upp. Och det skulle glädja mig om ni alla gav det en idel öra-lyssning. Precis som de förbipasserande mannen. https://www.facebook.com/veganizing.ie/videos/2166537923580329/
Allmänt | |
Upp